Radar simulator
I
1972 fik Fanø Navigationsskole som den første institution i Danmark en
radar-simulator, en computer med tilhørende program. Det nye anlæg havde i
modsætning til det forrige en betydelig større præcision og alsidighed,
idet det med forskellige plug-ins kunne knyttes til alle former for
elektroniske navigationsinstrumenter og på disse fremkalde
"situationsmeldinger", ganske som de ville gøre det under sejlads.
Anlægget skal også indgå i EDB-undervisning for navigatøreleverne.
Det
første område man tog fat på, var fiskerne, der ved hjælp af den nye
simulator-computer, ville kunne lære at udnytte deres Decca-anlæg med en
langt større nøjagtighed end i dag.
Navigationsskolen deltog i et forsøg, Den Kongelige grønlandske Handel
foretog med omskoling af et par styrmænd til at være førere af de store
nye hæktrawlere. Navigationsskolen indgik også i et samarbejde med Nordby
Aftenskole om at afholde kurser i navigation og søvejsregler. Og fiskere
bliver tilbudt kortvarige kurser i fiskesøgning, radarbetjening og nyere
tekniske navigeringsmidler.
Esbjerg Skipperskole til Fanø
I
1973 flyttede Esbjerg Skipperskole til Fanø, og gav mulighed for at
eleverne til sætteskipper- og fiskeskippereksamen fik lejlighed til at få
undervisning i det omfattende tekniske udstyr, som skolen var forsynet
med. Til Skipperskolen var der tilmeldt så mange elever at der blev to
coasterklasser og 1 klasse efter skipperlinien. Skipperskolens to
lærerkræfter, bestyreren og en lærer, skal dække fagene navigation og
søvejsregler, mens de specielle fag dækkedes af Navigationsskolens
lærere.
Samme
år blev der afholdt kurser i : radarfejlfinding, radarbetjening, endvidere
i samarbejde med aftenskolen: Radioteknik, radiotelefoni,
kystskipperkursus, kursus til duelighedsbevis for søsportsfolk.
1974/75 var der rigtig travlt på navigationsskolen: 4 kurser i
fiskesøgning med 24 deltagere, 3 radarkurser for fiskere, 7 radarkurser
for styrmænd, efteruddannelse af coasternavigatører, instrumentkurser.
Skolen havde 90 elever i den nautiske afdeling og 45 i skipperskolen.
I
1977 havde Fanø Navigationsskole et nyt øvelsesskib "Hans Christian
Andersen", der gav de studerende mulighed for at have ansvaret for en vagt
på et handelsskib.
I
1986 udgik styrmandseksamen, eleverne skulle gå hele vejen igennem til
skibsførereksamen. Det var en ny EF-regel som bestemte at danske
navigatører for at gå selvstændig vagt på broen skulle have
skibsførereksamen.
I
1987 fik skolen nyt PC-udstyr og kunne tilbyde undervisning i
specialprogrammer. Skolen fik indrettet et bibliotek og et pædagogisk
værksted. Man fik nyt logo og en opdateret brochure for skolen.
I
1990 havde Fanø Navigationsskole været lidt ængstelige, idet der havde
været indskrænkninger på navigationsområdet, Sønderborg søfartsskole måtte
lukke og Københavns Navigationsskole var under nedtrapning, men Fanø var
ikke så hårdt ramt.
Den
tekniske udvikling var i rivende hast, og det stillede store krav til både
lærere og elever. Skolen var faktisk åben i døgnets 24 timer. Der havde
været travlt på efteruddannelsesområdet og man havde et stort projekt for
fiskeriuddannelse med en meget avanceret fiskerisimulator.
Der
blev indført visse ændringer i undervisningen i 1991, idet eleverne nu
kunne sammensætte deres uddannelse i moduler. En nyskabelse var også en
1-årig vagtuddannelse, der gav ret til at sejle som vagtofficer. I 1990
tog skolen afsked med Tage E. Jensen og inspektør Niels Aage Mathiasen
efter 40 års virke.
Skolen havde i 1992 en stor tilgang af elever, til august kunne man starte
et hold med 30 elever i vagtofficerklassen, og i september startede man en
maritim forberedelsesklasse og en vagtofficersuddannelse for fiskeskippere
i oktober, så sidst på året regnede man med at have ca. 140 elever. Dertil
kom et antal kursister på efteruddannelseskurser hver uge. Lærerstaben
blev udvidet betydeligt. |