På Fanø blev der fra 1741 - 1896 bygget ca. 1000 skibe. I perioden før 1850 byggedes flest skibe i Sønderho, men byens værfter ophørte allerede i slutningen af 1870'erne, hvorefter Nordby søsatte mange store barkskibe fra Abrahamsens værft.
Sønderhoningerne var således efter 1877 henvist til at købe i skibe i Nordby, andre danske byer eller senere i udlandet. Folk i Nordby købte også skibe bygget andre steder end på Fanø, hvilket bl.a. skyldtes, at værfterne på Fanø ikke kunne følge med efterspørgslen, dels at skibene nu skulle bygges så store at det ikke var muligt at bygge dem på øens værfter. Desuden gik man over til jernskibe, der alle var bygget udenfor øen.
I den officielle fortegnelse over Danmarks handelsflåde for året 1873 får man mulighed for at danne sig et indtryk af Nordbys og Sønderhos skibe med hensyn til byggested, størrelse og alder.
Af samtlige skibe hjemmehørende på Fanø var de 61 bygget i Nordby og de 44 i Sønderho.
16 var bygget udenfor øen og 18 udenfor Danmark.
Skibe bygget udenfor Fanø gennem årene 1834 - 1894
Nordby
Nordby
År |
Byggested |
Type |
Navn |
K.L |
Fører |
1840 |
Altona |
Skonnert |
Emil |
54 |
Chr. E. Husted |
1848 |
Altona |
Skonnert |
Anne |
38 |
J. P. Svendsen |
1877 |
Arnis |
Skonnertbrig |
Brunhilde |
360 r. t. |
A. Math. Andersen |
1842 |
Flensborg |
Skonnert |
Union |
67 |
Jørgen Andersen |
1875 |
Fredericia |
Brig |
Cathrine |
195 r. t. |
M. N. Winther |
1852 |
Haderslev |
Brig |
Acmel |
108 |
N. L. Engers |
1855 |
Haderslev |
Skonnert |
Dan |
54 |
N. L. Nørby |
1856 |
Haderslev |
Skonnertbrig |
Karen Marie |
52 |
H. Jp. Jørgensen |
1846 |
Horsens |
Skonnert |
Elisabeth |
38 |
M. J. Mortensen |
1867 |
Horsens |
Skonnertbrig |
Grev Rantzau |
79 |
N. N. Svarrer |
1858 |
Karrebæksminde |
Skonnert |
Helga |
77 |
N. H. Svarrer |
1863 |
Kiel |
Brig |
Johanne |
78 |
J. H. Christiansen |
1863 |
Kiel |
Brig |
Conrad |
92 |
M. H. Clausen |
1849 |
Mandal |
Galease |
Mette Cathrine |
41 |
H. M. Winther |
1850 |
Mandal |
Skonnert |
Onkel |
48 |
M. P. Clausen |
1859 |
Middelfart |
Skonnert |
Cathrine |
48 |
M. N. Poulsen |
1870 |
Middelfart |
Skonnert |
Cecilie |
123 r. t. |
N. S. Thøgersen |
1871 |
Middelfart |
Skonnertbrig |
Venus |
190 r. t. |
C. P. Holm |
1873 |
Odense |
Skonnert |
Sophie |
136 r. t. |
L. Jp. Hansen |
1893 |
Oskarshamn |
3 m skonnert |
H. Grohmann |
294 r. t. |
N. H. Gregersen |
1894 |
Oskarshamn |
Brig |
Anne & Emmy |
247 r. t. |
Niels Svarrer |
1840 |
Randers |
Skonnert |
Odin |
52 |
N. L. Engers |
1841 |
Randers |
Skonnert |
Randers |
61 |
Jens Clausen |
1860 |
Randers |
Skonnert |
Marie |
43 |
P. Sv. Svarrer, ældre |
1865 |
Randers |
Skonnert |
Sophie |
60 |
P. Sv. Svarrer, yngre |
1894 |
Sundsvål |
Bark |
Lenita |
400 r. t. |
S. P. Clausen |
1885 |
Svendborg |
Skonnertbrig |
Afma |
190 r. t. |
P. Sv. Ankersen |
1876 |
Tåsinge |
Skonnertbrig |
Mette Cathrine |
157 r. t. |
M. H. Winther |
1869 |
Varnanäs |
Brig |
Cathrine |
225 r. t. |
M. M. Rødgaard |
1871 |
Varnanäs |
Skonnertbrig |
Margrethe |
159 r. t. |
S. J. Farup |
1871 |
Varnanäs |
Skonnertbrig |
Johanne |
145 r. t. |
P. N. Madsen |
1872 |
Varnanäs |
Brig |
Louise |
243 r. t. |
H. P. Lassen |
1875 |
Varnanäs |
Skonnertbrig |
Maren |
166 r. t. |
J. M. Rødgaard |
1876 |
Varnanäs |
Bark |
Dora |
376 r. t. |
Jg. N. Hansen |
1877 |
Varnanäs |
Skonnertbrig |
Røhl |
156 r. t. |
J. J. Kallesen |
1880 |
Varnanäs |
Brig |
Claus |
240 r. t. |
H. H. Clausen |
1880 |
Varnanäs |
Bark |
Couquette |
281 r. t. |
P. L. Winther |
1881 |
Varnanäs |
Brig |
Ines Røhl |
248 r. t. |
Th. M. Andersen |
1882 |
Varnanäs |
Brig |
Johanne |
258 r .t |
J. Poulsen Clausen |
1884 |
Varnanäs |
Brig |
Medor |
266 r. t. |
Hans Svarrer |
1869 |
Varvanäs |
Brig |
Johanne |
258 r. t. |
J. Poulsen Clausen |
1872 |
Vejle |
|
Gylding |
240 r. t. |
P. N. Winther |
1876 |
Vejle |
Skonnertbrig |
Cathrine |
162 r. t. |
S. A. Dam |
1876 |
Vejle |
Skonnertbrig |
Maria |
135 r. t. |
J. H. Meinertz |
1834 |
Åbenrå |
Skonnert |
Johanne |
34 |
C. P. Clausen |
1847 |
Åbenrå |
Brig |
Anne Jørgiane |
74 |
M. M. Andersen |
1849 |
Åbenrå |
Skonnertbrig |
Carl & Johanne |
117 |
S. Brinch Hansen |
1861 |
Åbenrå |
Bark |
Anita |
120 |
M. P. Cl. Andersen |
Skibene bygget i Sverige kostede:
Skonnertbrig Maren 35.400 kr.
Bark Dora 70.376 kr.
Brig Claus 35.000 kr.
Skonnertbrig Brunhilde 78.000 kr.
Brig Ines Røhl 36.327 kr.
Brig Johanne 36.000 kr.
Brig Medor 37.868 kr.
Hertil kommer 3 % indførselstold.
På Hahns værft i Varnanäs fik Fanørederne bygget en række smukke skibe. Den sidste var briggen ”Medor”, der blev bygget i 1884. Som de øvrige Fanøskibe fra Hahns værft var ”Medor” kobberforhudet til langfart. Gouache af G. Johansen, London, 1900. Original på Fiskeri- og Søfartsmuseet i Esbjerg.
Sønderho:
År |
Byggested |
Type |
Navn |
K.L |
Fører |
1874 |
Esbjerg |
Skonnertbrig |
Esbjerg |
126 r. t. |
M. M. Brinch |
1875 |
Esbjerg |
Skonnertbrig |
Dorthea Marie |
156 r. t. |
Th. H. Brinch |
1876 |
Esbjerg |
Skonnertbrig |
Termanne |
146 r. t. |
P. P. Thomsen |
1854 |
Haderslev |
Skonnert |
Peder & Jens |
44 |
J. N. Jensen |
1856 |
Haderslev |
Skonnert |
Karen Marie |
54 |
H. H. Olsen |
1869 |
Horsens |
Skonnertbrig |
Anne Sørine |
130 r. t. |
J. N. Nissen |
1867 |
Kalmar |
Brig |
Christiane |
195 r. t. |
J. H. Madsen |
1858 |
Kolding |
Galease |
Familiens Haab |
42 |
J. S. Meinertz |
1857 |
Middelfart |
|
Abba |
50 |
Th. N. Jerne |
1859 |
Middelfart |
Skonnert |
Kjerstine |
47 |
H. H. Pedersen |
1867 |
Middelfart |
Brig |
Jens Wulff |
82 r. t. |
H. S. Thygesen |
1870 |
Middelfart |
Skonnert |
Anne Louise |
110 r. t. |
M. J. Brinch |
1875 |
Middelfart |
Skonnertbrig |
Mette |
130 r. t. |
J. A. Thøgersen |
1869 |
Oskarskamn |
Skonnertbrig |
Providentia |
168 r. t. |
H. H. Pedersen |
1873 |
Randers |
Skonnertbrig |
Anne Charlotte |
153 r. t. |
J. N. Jensen |
1851 |
Ribe |
Skonnert |
Mathilde |
38 |
P. N. Jensen |
1867 |
Thurø |
Skonnert |
Anne Dora |
|
S. N. Thøgersen |
1867 |
Varnanäs |
Brig |
Ane |
192 r. t. |
P. Brinch |
1872 |
Varnanäs |
Brig |
Ane |
229 r. t. |
P. Brinch |
1866 |
Vejle |
Skonnert |
Hessiane |
49 |
Th. N. Jerne |
1870 |
Vejle |
Skonnert |
Cecilie |
122 r. t. |
N. S. Thøgersen |
1876 |
Vejle |
Skonnertbrig |
Thomas Jerne |
134 r. t. |
N. J. Jerne |
1854 |
Åbenrå |
Skonnert |
Hekla |
40 |
P. Th. Jessen |
1856 |
Åbenrå |
Skonnert |
Plutus |
54 |
M. J. Fischer |
1861 |
Åbenrå |
Skonnert |
Lene Marie |
41 |
S. A. Fischer |
A. C. Wolters værft i Haderslev fik en del bestillinger far Fanø i 1850erne. I Kolding Avis den 30. oktober 1854 stod at læse:
"Vi have her i Haderslev hidindtil egentlig kun ved Markederne bemærket de vindskibelige Fanøboere, naar deres Fruentimmere i den for dem ejendommelige Dragt, der har stor Lighed med Amagerindernes, droge hid for at sælge deres tørrede Fisk. (se mere her) Men i indeværende Aar gæste ogsaa Mænd fra Fanø vor By, idet disse til Søen opvoksede Folk have kastet deres Blikke paa Hr. A. F. C. Wolters Skibsværft og sat denne dristige og samvittighedsfulde Skibsbygger i stand til paa én Gang at lægge Kjølen til flere Skibe af ikke ubetydelig Størrelse. Derved sysselsættes ved Værftet en Mængde af Byens Beboere, som nu med Rolighed og let Sind se den kommende Tid i møde.
Den Velstand, der hersker paa den lille Ø Fanø, der saa smukt er besunget i "Slægtningene", kommer saaledes ogsaa os til gode, uden at de derværende Skibsbyggere lide noget derved, thi de trende Mestre der ere, have for Tiden 7 nye Skibe paa Stabel. Her paa Hr. Wolters Værft staaer for Øjeblikket for Fanøboeres Regning en Skonnert paa ca. 40 Commercelæster til Kapt. P. N. Jensen halvfærdig. Til en anden Skonnert ca. 50 danske Commercelæster, for Kapt. N. L. Nørby er Kjølen lagt; en Galease, tilhørende Kapt. Peter Ankersen, er i disse Dage løbet af Stabel, efter at have undergaaet en dygtig Reparation, og en Galease tilhørende Kapt. Aarre, ligger paa Stabel for at forlænges og omdannes til Skonnert.
For at kunde modtage Skibe til reparation har Hr. Wolters ladet forfærdige en Opslæber Helding til Skibe fra 30 til 60 danske Commercelæsters drægtighed.
Skonnerten Hekla, som i Foraaret løb af Stabel fra samme Værft, tilhører ligeledes en Fanøboer og ligger for Øjeblikket her i Havnen, kommende fra England med en Ladning Kul. Dens fører og Ejermand Kapt. P. Th. Jessen, agter at afgaa til England med en Ladning Korn. Paa denne Maade spille Fanøboerne en ny og vigtig Rolle i Haderslev".