Skibsdata |
Navn |
Elisabeth |
Drægtighed KL |
|
Hjemsted |
Nordby |
Brutto tons |
512,47 |
Type |
Bark |
Netto tons |
461 |
Kendingsbogstaver |
NDVM |
Længde |
148,9 |
Byggeår |
1967 |
Bredde |
24,8 |
Bygmester |
Brown & Simpson |
Dybde |
16,7 |
Byggested |
Dundee |
Forhudning |
|
|
|
Bygget på |
jern |
Skibsfører(e) |
Ført |
Reder(e) |
Reder for |
S.L. Harreby og H.L. Meinertz |
1890 - 1902 |
Peder Nielsen Harreby A/S "Barkskibet Elisabeths Rederi" |
1890 - 1892 1892 - 1902 |
Barken blev bygget i 1867 hos Brown & Simpson i Dundee, Skotland og fik navnet "Sidlaw". Skibet blev købt af skibsreder Peder Nielsen Harreby og skibet omdøbtes til "Elisabeth" d. 23.4 1890, købsprisen var 3300 £. Skibsreder Peder Nielsen Harreby solgte d. 30.3 1892 skibet til A/S "Barkskibet Elisabeths Rederi", stiftet d. 23.5 1890 med skibsreder Peder Nielsen Harreby som bestyrende reder og Peder Clausen Svarrer som medbestyrer, salgsprisen var nu 60.000 kr - aktiekapitalen i selskabet var på 80.000 kr.
På rejse fra Dunkerque til Tamatave på Madagaskar måtte skibet søge ind til Lissabon den 13. februar 1900 efter havari, og først den 8. april kunne rejsen fortsættes. Fra Tamatave gik man videre til Sydney og Jaluit på Marshalløerne, hvor der lastedes kopra til Libau. Også på denne rejse måtte der søges nødhavn efter havari, og den 13. april 1901 indkom fartøjet til Sydney. Skibet fortsatte rejsen den 1. juni, anløb Auckland 18. juni og Helsingør den 20. november 1901. 10 dage senere ankom det til Libau, hvor det senere solgtes d. 7.8 1902. Det hørte siden hjemme i Kragerø, nu med navnet "Bertha" i 1907 og afriggedes i 1911.
Kilde: Rosendahl + F. Holm-Petersen