Skibsdata |
|
Navn |
Embla |
Drægtighed KL |
|
Hjemsted |
Nordby |
Brutto tons |
401,70 |
Type |
Bark |
Netto tons |
385 |
Kendingsbogstaver |
NVPJ |
Længde |
125,3 |
Byggeår |
1884/85 |
Bredde |
25,9 |
Bygmester |
Søren Abrahamsen |
Dybde |
15,4 |
Byggested |
Nordby, Fanø |
Forhudning |
Gult metalforhudet |
|
|
Bygget på |
Kravel af eg og fyr |
Skibsfører(e) |
Ført |
Reder(e) |
Reder for |
Peder Lassen Winther, Hans Morten Jepsen, Alfred Peder Svane, Morten Nielsen, L.M. Nielsen, H.P. Hansen, Hans Holger Horsbøl |
1885 - 1906 |
A/S "Barkskibet Emblas Rhederi" |
1885 - 1906 |
Barken "Embla" blev bygget hos skibsbygmester Søren Abrahamsen i Nordby i 1884/85 iflg. målebrev dateret Nordby d. 28.5 1855 til A/S "Barkskibet Emblas Rhederi", stiftet d. 30.5 1885 med skibsreder Chr. Hansen Nielsen som bestyrende reder og skibsfører Peder Nielsen Winther som medlem.
Den 16. oktober 1894 afsejlede skibet fra Cuxhaven til Sydney NSW. Fire dage senere passeredes Dover, og den 1. marts 1895 ankom det til Sydney.
Efter udlosningen sejledes til Matupi og Nusa, hvor kopralasten kompletteredes, og rejsen til Europa kunne den 29. juni påbegyndes.
Via Azorerne beordredes skibet til Hamburg, hvortil det ankom den 18. november. Juleaftensdag 1895 afsejledes atter fra Hamburg, denne gang til Madagaskar, hvortil man ankom den 25. marts 1896.
De følgende måneder var skibet beskæftiget i fart på Madagaskar-kysten med afstikkere over til Mauritius, hvorfra det afgik sidst i november til Dunedin, New Zealand. Derefter beskæftigedes det atter i Sydhavet, indtil det den 1. september 1897 forlod Jaluit bestemt til Falmouth.
De sidste rejser under dansk flag gik fra Cardiff i juni 1905. hvor der indtoges kullast til Caranero, men på grund af lækage måtte der søges ind til Falmouth den 4. juli. Efter at reparation var udført, kunne rejsen fortsættes d. 5. august med ankomst til Caranero d. 24. september.
Derpå gik rejsen via Maracaibo tilbage til Hamburg den 3. november, men man måtte søge ind til Punta Delgada på Azorerne d. 23. december 1905 for at landsætte kaptajn Hans Morten Jepsen, der var syg, og som senere døde her.
Den 8. januar 1906 nåedes Hamburg.
"Embla" solgtes d. 23.3 1906 for 14.000 kr. til Brantevik i Norge og videresolgtes 1910 til Ålesund,Norge.
Det hørte en tid hjemme i Ålesund og endte sorn finsk.
I 1927 strandede det på Hals Barre, men blev taget af grunden og derefter ophugget i Nørre Flødal.
Skibet blev slettet fra Veritas register d. 17.9 1927
Læs også Hans Holger Horsbøls oplevelser, mens han var med "Embla"
Kilde: F. Holm-Petersen, K. Kannegaard + Rosendahl
FOS 4735-11, Fiskeri og Søfartsmuseet